Sider

søndag 22. januar 2012

Lue med øreklaffer *oppskrift*

Lue størrelse ca 1,5 til 2 år

Ettersom snuppa blir eldre så trenger hun nye luer. Jeg tok utgangspunkt i oppskriften min på babyluen som jeg heklet til henne ifjor, men gjorde litt om på den.




Garn: Drops merino extra fine

Nål: 4
Mengde: 1,5 nøster
Luen er heklet i halvstaver.

Oppskrift

Forklaringer:

lm = luftmaske
hst = halvstav
km = kjedemaske
m = maske
* = gjenta
Luen:
  • Magisk ring
  • 7 hst om ringen
  • øk med hst i hver m = 14 m
  • øk i hver 2 m = 21 m
  • øk i hver 3 m = 28 m
  • øk i hver 4 m = 35 m
  • øk i hver 5 m = 42 m
  • øk i hver 6 m = 49 m
  • øk i hver 7 m = 56 m
  • øk i hver 8 m = 63 m
  • øk i hver 9 m = 70 m
  • øk i hver 10 m = 77 m
  • hekle 16 runder med 77 m.

Øreklaffene:

Lag en på hver side.
Hekle 14 hst fremover. Snu arbeidet.
  • 2 lm, hst i de gjenverende m. * 2 ganger.
  • 2 lm, mink en maske på hver ende ved å hekle to hst sammen. Gjenta dette hver runde til du har totalt 4 m igjen.
  • Når du har 4 m igjen så lag 2 lm, ett kast over nålen og før den inn i neste m ta ut tråden og trekk nålen gjennom 2 av maskene på nålen. Du har nå 2 masker på nålen. Ta deretter ett nytt kast over nålen og før den inn i neste maske. Gjør det samme for de siste to maskene til du har totalt 4 masker på nålen. Trekk så tråden gjennom de 4 maskene. 
  • Tilslutt hekles det 40 lm. klipp og fest tråden

Hvis du lurer på hvordan man lager en maisk ring, så kan du se her.


Hvis du lager luen så link gjerne til bloggen min :)



14 kommentarer:

  1. Kjempefin lue :)
    Jeg hekler litt, men har ikke fått helt dreisen på dette med luer... Forsøker meg men de ender opp med å blir for små/eller store... eller uformelig hehe

    SvarSlett
  2. Takk for det :)

    Denne luen er veldig enkel da, om du vil prøve igjen.

    SvarSlett
  3. Kjempesøt lue, og takk for at du deler oppskrift!

    SvarSlett
  4. Den er bare supersøte den lua! :)

    SvarSlett
  5. Så godt den sitter på hodet!
    Drops merino er favorittgarnet mitt, så jeg er sikker på at luen er fantastisk å ha på også!
    Takk for at du deler!!

    SvarSlett
  6. Kjempefin lue!! håper du får en fin mandag hilsen mariann

    SvarSlett
  7. Tusen takk for søte kommentarer :)

    SvarSlett
  8. Hei hei - kjempefin blogg du har :) Hvis du titter innom min blogg, vil du se at jeg har en award til deg:) Ha en fin kveld videre!

    SvarSlett
  9. momoko: Så kjekt :) Tusen takk!

    SvarSlett
  10. Hei! Ville bare si at jeg har linket til deg i innlegget der jeg har heklet babylue på bakgrunn av denne lueoppskriften. Likte den kjempegodt og følger deg videre.

    SvarSlett
  11. så fin og god lue! Er helt nybegynner så lurer på; når du skriver "øk i hver andre maske" skal man hoppe over en maske, eller hekle èn halvstav, så to halvstaver i samme maske, så èn, så to osv.. eller? setter stor pris på svar =)

    SvarSlett
  12. Når jeg hekler rundt slik som på luer, sliter jeg med at jeg får en "strek" der ny omgang begynner. I tillegg ser det ut som om den forskyver seg hver omgang også, så blir ikke akkurat spesielt pent. Har du noen gode tips for å unngå dette?
    Jeg starter hver omgang med to luftmasker istedet for første halvstav, og avslutter omgangen med kjedemaske i andre luftmaske.

    SvarSlett
  13. Bør jeg hekle med dobbeltråd hvis jeg ønsker å bruke baby lanett 2,5?
    Kjempeflott lue��

    SvarSlett
  14. hei Torill :o)) Heklet denne flotte lua til barnebarnet mitt i str 2 år .... ble super fin .... men nå er hun snart 4år ..å trenger større lue ... den er så flott å ha på i barnehagen .. jeg lager en uglelue ... så hekler på øyner og nese og ører ... men bruker din superflotte oppskrift :o)) har du en oppskrift på denne lua i str ca 4 år? takknemlig for svar :o))

    SvarSlett